Nový Golf: Zpátky na začátek
Když u Volkswagenu navrhovali šestou generaci Golfu, vrátili se pro inspiraci až k té první. Golf VI je technicky jen velmi pečlivě přepracovanou verzí svého předchůdce. Zůstal mu podvozek starého modelu, ale dostal příď podobnou Sciroccu a kvalitnější interiér. „Nastoupili jsme cestu zpět ke kořenům - a to neplatí jen pro Golf, ale i pro všechny ostatní chystané modely,“ prohlásil šéf VW Martin Winterkorn. Autu zůstala přední náprava se závěsy MacPherson a multilink vzadu, ale nabídka pohonných jednotek bude zčásti nová, včetně dieselů se vstřikováním common-rail. Objeví se také pohon všech kol a hybrid.
Design
Nejzjevnější změnou je nová horizontálně uspořádaná maska chladiče, kterou podle šéfdesignéra automobilky Clause Bischoffa dostanou i ostatní modely. Tvoří ji dvě vodorovné lišty, propojující světla a uprostřed přerušené znakem VW. Golf díky nim vypadá příjemně uhlazený a nekomplikovaný. „Chtěli jsme se vrátit k jednoduchým liniím čtvrté generace,“ říká Bischoff.
Karoserie je odvážnější a nepatrně ostřeji tvarovaná než dříve. Výraznější prolisy na kapotě dodávají přední části na agresivitě a nápadný zlom na boku dělá Golf ramenatější než kdy dříve. „Golf má pověst beztřídního stroje, což jsme se snažili zachovat, přesto jsme jej udělali také odvážnější a výraznější než pátou generaci,“ vysvětluje Bischoff.
Pozornosti se dostalo i detailům, na dveřích proto najdete robustnější kliky a zrcátka mají stylovější tvar, což příznivě působí na subjektivní vnímání kvality. Páté dveře jsou vzpřímenější a v nich zasazená světla širší. Opticky s nimi na šířce nabral i Golf. Pod zadními světly karoserie propracovanými detaily jen hýří. Klika kufru je opět zamaskovaná jako znak Volkswagenu a nakládací hrana leží velmi nízko - až u kolen.
Platforma a podvozek
Konstruktéři se soustředili především na zvyšování efektivity produkce a snižování nákladů. Cílem bylo zvýšit zisk bez navyšování ceny auta. Golfu proto zůstala podlahová plošina a obě nápravy z páté generace. Stejný je také rozvor 2580 milimetrů a elektromechanické řízení, s nímž se auto otočí na průměru jedenáct metrů.
Interiér a výbava
Pátý Golf ustoupil z tvrdých nároků na kvalitu interiéru a Volkswagen toto selhání nechce opakovat. Nová kabina je oproti té staré kvalitativně velkým krokem vpřed, najdete tu více výlisků z měkkých plastů, elegantní chromované lišty okolo přístrojů a nové spínače. Podivně působí jen výměna podařeného modrého podsvícení přístrojů za jasnější bílé světlo.
Nová palubní deska je uchycena ke karoserii na stejných místech jako dřív, ale sedí výše. Na středové konzole se tak uvolnilo více místa pro navigaci a ovládání klimatizace. Atmosféru v kabině pozvedává i multifunkční volant podobný tomu v Passatu CC.
Vnitřní prostor zůstal v podstatě stejný. „Zvětšili jsme rozsah podélného nastavení předních sedadel, což by mělo potěšit vyšší řidiče,“ říká Bischoff, „ale téměř ve všech aspektech je uvnitř šesté generace stejně místa jako v té páté.“ Kufr má 350 litrů, tak jako dnes.
Bezpečnostní výbava se rozrostla o kolenní airbag pod palubní deskou, aktivní opěrky hlavy a pokročilejší software stabilizace ESP. Kultivovanost posílila díky novým těsněním okolo dveří a oken, jinak konstruovanému rámu předního okna a přepracovaným závěsům motoru. „Jsme si jisti, že Golf bude nejtišším autem ve třídě,“ tvrdí Bischoff.
Motory a převodovky
Na spodní části spektra nabídky stojí čtrnáctistovka s osmdesáti koni a čtyřválec 1.6 o výkonu 105 koní. Za nimi následují 1.4 TSI (122 k), stošedesátikoňové 1.8 TSI a další dva čtyřválce o objemu 1,4 litru a výkonu 140 nebo 170 koní díky současnému použití turba a kompresoru.
Většina prodaných vozů nicméně bude mít pod kapotou diesel. V ceníku se objeví základní motor 1.6 TDI s výkonem devadesát koní a tři dvoulitry o výkonech 110, 140 a 170 koní. Stodesetikoňový čtyřválec by měl umět jezdit za čtyři a půl litru s emisemi pod 120 gramů CO2 na kilometr.
V plánu, ačkoli ne před rokem 2010, je také verze GTD, vznětová alternativa ke GTI. Zdroje tvrdí, že dostane nový dvoulitr se dvěma turby a výkonem 204 koní. Tlak na ekologickou šetrnost rovněž urychlil práci na hybridním Golfu, vyvíjeném pod krycím označením Leonardo. Měl by spojovat stokoňový čtyřválec o objemu 1,2 litru s elektromotorem, pohánějícím zadní kola. Všechny jednotky dostanou v základu šestistupňový manuál a za příplatek pak sedmirychlostní DSG. Přibližně rok po zahájení prodejů předokolek vyjede Volkswagen také s verzemi s pohonem všech kol, které budou vybaveny vylepšenou spojkou Haldex.
Inovace
Golf dostane poprvé také několik špičkových prvků příplatkové výbavy, z nichž mnohé byste dnes nenašli ani v ceníku Passatu. Adaptivní tlumiče dají řidiči na výběr ze tří různých tuhostí a jejich řídicí software bude schopen upravit také odpor posilovače řízení a citlivost plynu. K dispozici budou natáčecí bixenonové světlomety, adaptivní tempomat či systém automatického parkování.
Verze
Tří a pětidveřové varianty, které se představí v Paříži, se stanou pouze prvními z široké řady modelů. Následovat je bude nové GTI (počátek roku 2009), Golf Plus (rovněž), kombi (polovina 2009), nejsilnější verze R (konec 2009) a Golf kabrio (polovina 2010), který se v nabídce zařadí po bok Eosu. Z provedených změn budou profitovat i jiné modely, především Jetta (počátek 2010), nový Brouk (polovina 2010) a Touran (taktéž).
Takže se vrací kvalita?
Dostali jsme šanci posadit se za volant nového Golfu a posoudit, zda jsou kvalitativní standardy tak vysoké, jak VW tvrdí. První dojem říká, že nová generace je zpět na úrovni čtvrtého Golfu, tedy kvalitnější a luxusnější než kterýkoli jiný hatchback ve třídě a na míle daleko před autem, které nahrazuje. Kabina je spíše umírněná, až ponurá, ale neuvěřitelně dobře postavená. Všude, kam dosáhnou vaše ruce, najdete měkké plasty a všechny přepínače kladou správný odpor a správně cvakají. Přístroje jsou rovněž stylové, a pokud zaškrtnete příslušnou kolonku, dostanete jeden z nejlepších volantů na současném trhu. Má dokonalý tvar a ovinout kolem něj ruce je radost - tu možnost si nenechte ujít. Naživo se zdají podařené i změny zevnějšku - jsou rozhodně působivější než na fotografiích. Přední část není ani zdaleka tak anonymní, jak napovídají obrázky, vypadá naopak sympatičtěji než ta na odcházejícím modelu. Moderní vzhled podporují také přední světla se třemi kruhovými reflektory. Další zajímavosti? Kliky dveří jsou znovu kvalitní, na rozdíl od svých protějšků na páté generaci, a potěšilo mě, že otevírání pátých dveří se stále ukrývá za značkou VW.
A co něco ostřejšího?
GTI jen málokdy jede daleko za prvními modely nové generace. Zdroje naznačují, že ačkoli na prodeje si budeme muset počkat do jara příštího roku, konceptu bychom se měli dočkat už v Paříži. Autu zůstane dobrý poměr mezi ovladatelností, kultivovaností a kvalitou jízdy, ale přesto bude o něco ostřejší. Vedle nového Scirocca totiž současné GTI vypadá trochu měkké. Pohon zajistí nový přeplňovaný dvoulitr EA888, vybavený rozvody, které vyvinulo Audi. Výkon se vyšplhá ke 215 koním. Jedním z cílů bylo zjednodušit údržbu, zlepší se proto přístup k turbu a chladiči oleje. Samozřejmostí jsou úpravy na exteriéru, GTI dostane nové nárazníky a jiná přední i zadní světla. Vpředu se zřejmě objeví diodová světla pro denní svícení po vzoru Audi. Špatné zprávy má Volkswagen pro fanoušky šestiválců - R32 končí. Nahradí ji verze R s pohonem všech kol a čtyřválcem o výkonu 265 koní.
(Greg Kable, Autocar)